Mitsubishi ASX - bemutató
40 évvel azután, hogy a Mitsubishi önálló autógyártó vállalatot hozott létre, valamint 140 évvel azután, hogy a Mitsubishi-csoport megalakult, nagy lépésre szánta el magát kedvenc japán autógyártónk! A hosszútávú piaci előrejelzésekre, valamint az európai vásárlók igényeire reagálva az MMC vezetése úgy döntött, hogy ezentúl nem egy SUV-modellekre alapozó márka lesz, hanem különleges, környezetbarát személyautókat és crossovereket fog gyártani, mindemellett természetesen megtartja jelenlétét a terepjárók kategóriájában is!
Mi is az a crossover? Írjuk be egy elektronikus szótárba, a magyar fordítás a következő lesz: keresztváltó. Nos, ebből valamilyen keresztezésre, átmenetre gondolhatunk, amivel nem járunk messze az igazságtól. A crossover leginkább a normál személyautó és az SUV-kategória között helyezkedik el. SUV-okhoz hasonlatos kombi forma, de kisebb méretben. A hasmagasságuk nagyobb mint a személyautóké, de nem olyan nagy, mint egy SUV-é. A kicsit megemelt karosszéria legnagyobb előnye a hétköznapokban, hogy könnyebb a be- és kiszállás, valamint a forgalmat is könnyebben átlátjuk (persze csak addig, amíg nem a crossoverek lesznek többségben). 2005-ben ebben a szegmensben csupán két modell szerepelt és 105.000 db autót adtak el Európában. 2010-re 12-15 modell osztozik a kb. 485.000 darabos eladáson, vagyis rendkívül fontos lesz ez a piac a gyártóknak. Ebben a kategóriában indul a Mitsubishi az ASX modellel, mely a cX koncepcióból fejlődött szériaérett változattá.
Koncepcióból valóság:
A Concept-cX a 2007-es Frankfurti Autószalonon mutatkozott be a nagyközönségnek, sikeres fogadtatása meggyőzte az MMC vezetőit, hogy sorozatgyártású modellt kell készíteni belőle.
A közel 20 cm-rel hosszabb (4,295 m szemben a tanulmány 4,11 méterével), kicsit magasabb (+ 6,5 cm) és szélesebb (+ 2 cm) ASX hátsó ajtaja az optimális térkihasználás érdekében meredekebben áll, ám összességében az ASX megőrizte a cX koncepció alapvető formai elemeit, illetve a
személyautósan magabiztos kiállást.
A cX tanulmány ’kompakt ék alak’ formai koncepcióját megtartva a tervezők optimalizálták a teljes formát, maximálisan kiaknázták a 14,5 cm-rel hosszabb tengelytávot (2,67 m szemben a tanulmány 2,525 méterével), és alacsonyabb, jobban egyensúlyban lévő sziluettet alakítottak ki, amelybe jobban integrálták a dudorodó kerékjárati íveket. Ennek megfelelően a tetővonal most úgy fut az autó hátulja felé, hogy optimalizálja az aerodinamikai teljesítményt (Cd: .32), illetve hogy kiemelje a modell dinamikus profilját. Elöl a vadászrepülő-hűtőmaszk azonos a Lancerével vagy az Outlanderével. Ám az ASX-en vastagabb keret övezi, amely maga is egybeolvad a motorházfedéllel. A motorházfedél kettős domborítása két célt szolgál: a vezető jobban látja az autó elejét, és így javul az autó kezelhetősége szűk helyen, másrészt így a rövidebb első túlnyúlás ellenére is jobb lehet a gyalogosvédelmi teljesítmény.
Hátul az volt a cél, hogy alacsonyabb és szélesebb legyen a sziluett, ugyanakkor az autó a rövid túlnyúlás ellenére se hasson darabosnak. Ezért kapott éles, aerodinamikai élt a hátsó lámpa alja, ezért döntöttek a hátsó lámpatestek, illetve ezért van széles, trapéz alakú bemélyedés a két lámpa között a rendszám számára.
A modellt Japánban RVR néven forgalmazzák, Európában pedig ASX néven, mely eredetileg a 2001-es Deroiti Autószalonon bemutatkozó Outlander koncepcióautójának neve volt.
Technológia:
Az új modell a Project Global nevű padlólemezre épül, mely azonos pl. az Outlander padlólemezével. Az Outlander 2,67 m hosszú tengelytávjára épülő, de annál 34,5 cm-rel rövidebb ASX szükségszerűen megkapta az Outlander szerkezeti elemeinek jelentős részét, illetve alapvető felépítését (MacPherson első-, multi-link hátsó felfüggesztés), ám mindezt természetesen a kisebb és könnyebb modellhez hangolták.
Újdonság, hogy elektromos szervokormányt építettek az autóba, vagyis nem a motorról, egy bordásszíj segítségével hajtott szivattyú által előállított olajnyomás segít a kormányzásban, hanem egy elektromotor. Ennek következtében csökken a belsőégésű motor terhelése, csökken az emisszió, a fogyasztás. A kormányzással kapcsolatos újdonság, hogy immár (végre) nem csak fel-le, hanem tengelyirányban is állítható a kormány. Persze a régi Mitsusoknak ez nem újdonság, egy-egy régi Lancerben például találkozhattunk már ezzel, csak az újkori "háromgyémántosokból" hagyták ki a mérnökök.
Az autóvásárlásnál ma már alapvető szempont az autó által nyújtott biztonság, így az aktív és passzív biztonsági berendezésekben nincs hiány az ASX-ben:
- Mitsubishi RISE (A Mitsubishi saját fejlesztésű “Megerősített Ütközési Biztonságot nyújtó Fejlesztés” szerkezeti kialakítás jelentős előnyökkel jár az ütközésbiztonság terén, az energia és a terhelés elosztásában az oldalirányú és a ráfutásos balesetekben, valamint a karosszéria deformálódásának szabályozásában) karosszériaszerkezet
- ABS
- Kipörgésgátló
- Aktív stabilitáskontroll
- Elektronikus fékerőelosztó
- Vészfékasszisztens
- Hegymeneti elindulássegítő
- Vészfékezéskor felvillanó vészvillogó
- 7 légzsák (vezető, utasoldali első valamint oldallégzsákok, függönylégzsákok elöl-hátul, vezetőoldali térdlégzsák)
- 160 fokos Super HID széles látószögű xenon fényszórók
- stb.
Motorválaszték:
Benzinmotor: 4A92, 1,6 l-es, DOHC, MIVEC
Ez a motor a Coltban található 1,5 l-es blokk alváltozata. A 4A9-es motorcsalád 2004-ben mutatkozott be az új Coltban. A Mitsubishi fejlesztette és a Daimler-Chrysler gyártotta a motort. Ez volt az első négyhengeres Mitsubishi motorcsalád, mely alumínium blokkot kapott. Az ASX-ben ez az 1,6-os megkapja a ClearTec csomagot és ötfokozatú manuális váltót kapcsolnak hozzá. A benzines változat csak 2WD változatban kapható.
Diesel motor: 4N13, 1,8 l-es, DOHC, MIVEC, Common Rail Diesel motor
A Mitsubishi legújabb, a Mitsubishi Heavy Industries-zel közösen fejlesztett és gyártott korszerű Diesel motor. Fejlesztését 2006 júniusában jelentették be. Teljesíti a jelenleg érvényben levő EURO V-ös emissziós előírást.
A motor megkapta a Mitsubishi innovatív változó szelepvezérlési rendszerét, a MIVEC-et. Ez az első személygépjárműbe szerelt Diesel motor, mely változó szelepvezérléssel rendelkezik!
A rendkívül éles verseny által jellemzett európai piacon, az erős riválisokkal szemben stratégiai fontosságú a kiemelkedően sima járású, 1798 cm3 lökettérfogatú, “4N13” jelű és alacsony emissziójú Mitsubishi MIVEC Diesel motor, amelynek környezetvédelmi teljesítményét tovább fokozza a minden változatán alkalmazott ClearTec alacsony CO2 emissziójú csomag:
- Automatikus Stop&Go rendszer
- Diesel részecskeszűrő
- Elektromos szervokormány
- Energia visszanyerést irányító rendszer
- LED-es hátsó lámpák
- Kis gördülési ellenállású gumiabroncsok
1,8 DID 2WD (6 M/T) |
1,8 DID 4WD (6 M/T) |
1,6 MIVEC 2 WD (5 M/T) |
|
Lökettérfogat [cm3] |
1798 | 1798 |
1590 |
Teljesítmény [KW / 1/min] |
150 / 4000 |
150 / 4000 |
117 / 6000 |
Nyomaték [Nm / 1/min] |
300 / 2-3000 |
300 / 2-3000 |
154 / 4000 |
CO2 kibocsátás [g/km] |
145 | 150 |
135 |
Végsebesség [km/h] |
200 |
198 |
183 |
Gyorsulás 0-100 km/h [s] |
9,7 | 9,7 |
11,4 |
Az utastérben is folytatódik a határozott, sportos elegancia, itt a hangsúly a formára, a kárpitozásra és az anyagokra került, nem pedig az SUV-kban megszokott fantáziavilág végtelen variálására. A külsővel harmóniában lévő kabin a ’dinamikus minőség’ egyértelmű érzését kelti – ezt fejezi ki az árnyékolóval ellátott műszeregység, amely azonos az Outlanderével, míg a műszerfal körüli puha anyag egészen rányúlik az ajtókra. Az ezüstszínű dekorációs elemek az audiorendszer két oldalára és az ajtók belsejére kerültek. Az olyan elemek, mint a váltókar körüli krómozott gyűrű, vagy a motorkerékpárok által ihletett ezüstszínű betétek a középkonzol két oldalán és a műszerek körül a meglepetés erejével hatnak.
Az anyagokat is úgy válogatták össze, hogy a megfelelő tapintást és látványt nyújtsák. Bár a belső tér koncepciójának alapja egyszínű fekete, a felületek és az anyagok kontrasztos alkalmazása dinamizmust generál. Éppen ezért rendkívül nagy figyelmet fordítottak azokra a helyekre, ahol az utasok megérintik a belső teret. Így létrehozták azt az újfajta, kéttónusú, párnázott felületet, amelynek kontrasztos egyenetlenségei sportos hatást keltenek. Ugyanez a megközelítés volt érvényes az üléshuzatra is, amelynél a Mitsubishi tervezői és a textiliparban dolgozó partnereik olyan új, ’dombornyomott’ anyagot hoztak létre, amely fokozza a sportos, dinamikus minőség érzetét, illetve a visszafogott, fekete belső tér látványos, háromdimenziós vizuális eleme.
Utastér-kialakítását és használati értékét tekintve a visszafogott megjelenésű ASX igazi telitalálat. A hosszú, 2,67 méteres tengelytávból úgy tudták a lehető legtöbbet kihozni, hogy az ötüléses ASX-ben egész sor, a használati értéket javító megoldást alkalmaztak, amely megfelel a kompakt méreteknek, illetve a potenciális vásárlók valószínűsíthető rakodási igényeinek az alaphelyzetben 416 literes csomagtartón felül:
- Állítható hátsó üléstámlák
- Hátsó kartámasz:
- síléctartó nyílással
- pohártartókkal
- 60:40 arányban osztott hátsó ülés,
- Easy-fold elfektethető hátsó üléspad,
- Padló alatti tálca (mintegy 30 literes),
- Hasznos kampók és fények.
A magasabb felszereltségi szinteken automatikus klímaberendezés, eső-, és sötétedésérzékelő, sebességtartó automatika, multi-funkciós kormánykerék, hátsó tolatóradarok, Bluetooth™ és USB csatlakozás, sötétített üvegezés, Super HiD “széles látószögű” xenon fényszórók, kulcs nélküli nyitás és motorindítás, bőrkárpitozás, Mitsubishi Multi-Kommunikációs Rendszer HDD-alapú navigációs rendszerrel és zenei szerverrel, Rockford Fosgate™ Premium audiorendszer szintén része lesz az ASX felszereltségének.
Méretek, további műszaki adatok:
Hossz. [mm] |
Szél. [mm] |
Mag. [mm] |
Tengelytáv [mm] |
Nyomtávok (elöl/hátul) [mm] |
Tömeg [kg] |
Cd | Abroncs-méretek |
Csomagtartó [l] |
|
Mitsubishi ASX |
4295 |
1770 |
1615 | 2670 | 1525/1525 | 1270-1525 |
0,32 |
215/65R16 |
416 |
Forrás:
További információk:
Rövidítések:
SUV - Sport Utility Vehicle
RISE - Reinforced Impact Safety Evolution
MIVEC -
Hozzászólások
» Eddig még nem szólt hozzá senki.